Za nami Forum Liderów Banków Spółdzielczych, które odbyło się w Warszawie w dniach 17-18 września 2024 r. To największa coroczna konferencja poświęcona regionalnemu sektorowi finansowemu, jakim jest bankowość spółdzielcza w Polsce. Wydarzenie jest wyjątkową okazją do wymiany doświadczeń i poglądów z udziałem banków, działających w ramach zrzeszeń, a także przedstawicieli świata biznesu. W czasie Forum byli także obecni przedstawiciele Grupy Impel.


Bankowość spółdzielcza na polskim rynku

Jak podkreślali eksperci podczas wydarzenia, bankowość spółdzielcza w Polsce ma na tę chwilę dobrą pozycję finansową, co jest konsekwencją wysokich stóp procentowych. Zaznaczyli też, że w obliczu szybko zmieniających się warunków rynkowych, należy poczynić stosowne kroki, by zabezpieczyć się na wypadek mniej korzystnej sytuacji.

Wyniki finansowe banków spółdzielczych mocno uzależnione są od lokalnych przychodów odsetkowych, a w tym obszarze rynek może w najbliższym czasie wykazywać tendencję spadkową. Dodatkowo jest niski popyt na kredyty ze strony firm, co wpływa na niską dynamikę portfela kredytowego.


Wyzwania bankowości spółdzielczej

Obecna sytuacja banków spółdzielczych to także konieczność inwestowania w nowe technologie, kadrę, rozwój i dywersyfikację produktów czy działania marketingowe. Szczególnie istotne jest dostosowanie procesów do regulacji prawnych w celu poprawy odporności systemu bankowego na wszelkiego rodzaju potencjalne zagrożenia, w tym te związane z cyberprzestępczością.

Banki spółdzielcze jako instytucje o unikalnym charakterze na polskim rynku finansowym, często borykają się z wyzwaniami dotyczącymi efektywności operacyjnej. Tę mogą wspierać procesami outsourcingowymi, lecz nie wszystkie są na to gotowe i otwarte. Grupa Impel podczas wydarzenia promowała rozwiązania, które skutecznie mogą wpływać na optymalizację kosztów, a przy tym zmniejszać obciążenia administracyjne.


Możliwości outsourcingu w bankach spółdzielczych

Kluczowym procesem, jaki banki spółdzielcze mogą outsourcować jest szeroko rozumiana obsługa gotówki. Wystandaryzowane procesy, certyfikowane bankowozy, restrykcyjne procedury są zarówno gwarancją bezpieczeństwa, jak również sposobem na uwolnienie operacyjnych zasób banku.

W przypadku placówek sieciowych outsourcing mobilnych specjalistów do obsługi oddziałów może przynieść znaczące oszczędności. W tym modelu Grupa Impel świadczy szereg usług jak obsługa biura, zarzadzanie dokumentacją i zapasami, usługi porządkowo-czystościowe czy mobilny serwis techniczny. Zagospodarowanie każdego z tych obszarów może przynieść bankom wiele korzyści. Banki mogą znacząco zmniejszyć koszty operacyjne, ponieważ nie muszą zatrudniać i utrzymywać stałego personelu do realizacji tych zadań. Nie martwią się obecnością i zdolnościami pracowników, bo korzystając z firmy zewnętrznej mają zapewnioną obsadę i terminowe wykonanie pracy. Outsourcing pozwala bankom skupić się na swojej głównej działalności, jaką jest obsługa finansowa członków i klientów. Co więcej, zewnętrzne firmy specjalizujące się w obsłudze sektora bankowego, mają znacznie większe doświadczenie i nowoczesny sprzęt, co gwarantuje wyższą jakość usług.

Aktualności