Proces obsługi gotówki, zarówno po stronie banków, jak i po stronie firm, przechodzi nieustanną transformację, związaną z dynamicznym rozwojem technologii, rosnącym znaczeniem automatyzacji oraz koniecznością utrzymania stabilności i bezpieczeństwa w czasach kryzysu.
Kongres Obsługi Gotówki, który odbył się 5 września 2024 roku w Warszawie, skupił uwagę ekspertów na wielu kwestiach determinujących obrót gotówkowy w kraju. Dyskutowano m.in. o kosztach związanych z obrotem gotówkowym i możliwościach ich optymalizacji, roli nowych technologii i ich wpływie na malejące zapotrzebowanie na fizyczną gotówkę, czy też o regulacjach w obszarze zwiększania bezpieczeństwa obrotu gotówkowego.
Trendy i wyzwania na rynku obsługi gotówki
Stale rośnie popularność płatności bezgotówkowych. Jednak mimo to, gotówka nadal pełni istotną funkcję w gospodarce i dla wielu osób, szczególnie starszych wiekiem, jest podstawową formą realizowania płatności. Widać też, że udział gotówki w ogóle transakcji płatniczych wyraźnie spada.
Wiceprezes Związku Banków Polskich, Włodzimierz Kiciński, podkreślał w czasie wydarzenia, że koszty związane z utrzymaniem gotówki wynoszą około 1% PKB rocznie, co czyni tę formę płatności kosztowną. Wciąż jednak jest niezbędna na rynku. Dodatkowo, Bartłomiej Szymański, wiceprezes zarządu z Impel Cash Solutions oraz członek Rady Programowej KOG, zwracał uwagę na rosnącą rolę bezpieczeństwa i stabilności obrotu gotówkowego. Podkreślał, że każde zakłócenie w łańcuchu logistycznym może mieć daleko idące konsekwencje dla zachowania płynności gotówkowej.
„Na przestrzeni ostatnich lat rynek obsługi gotówki na pewno stał się jeszcze bardziej konkurencyjny, a kwestią absolutnie priorytetową dla wszystkich stało się szeroko rozumiane bezpieczeństwo obrotu gotówkowego, obejmujące również możliwość utrzymania dostępu do pieniądza w sytuacjach kryzysowych. Dostrzegam, iż coraz więcej naszych partnerów, jak zresztą wszystkich instytucji uczestniczących w procesach gotówkowych, zaczyna tę kwestię taktować jako najważniejszą” – powiedział Bartłomiej Szymański w wywiadzie dla portalu bank.pl.
Jednym z głównych wyzwań dla branży pozostaje ograniczenie kosztów związanych z logistyką gotówki, co podkreślano w kontekście potrzeby dalszej automatyzacji. Eksperci stali na stanowisku, że wykorzystanie sztucznej inteligencji (technologia AI), może poprawić efektywność planowania tras konwojowych czy prognozowanie zapotrzebowania na gotówkę. Zauważyli też, że technologia nie jest w stanie zastąpić człowieka w każdej sytuacji, np. w procesach obsługi gotówki w sytuacjach kryzysowych. Tu przywołano przykłady pandemii Covid-19 oraz wybuch wojny na Ukrainie, jako te, kiedy zapotrzebowanie na gotówkę gwałtownie wzrosło.
Outsourcing w procesach obsługi gotówki
Na rynku polskim kluczową rolę w procesach obsługi gotówki odgrywają firmy outsourcingowe, jak np. Impel Cash Solutions, która dostarcza kompleksowe usługi cash processingu dla banków. Rola dostawców usług staje się coraz bardziej istotna w kontekście optymalizacji procesów, szczególnie w zakresie zarządzania dużymi wolumenami gotówki, jej transportu i sortowania. Należy przy tym dodać, że Impel Cash Solution usługi cash processingu ma wysoce wystandaryzowane, dysponuje certyfikowanym wyposażeniem, dzięki czemu jest w stanie realizować usługi o wysokiej jakości. To dla sektora bankowego ma zasadnicze znaczenie.
Przyszłość rynku obsługi gotówki
Obsługa gotówki w Polsce wciąż stanowi kluczowy element stabilności gospodarczej. To, w jaką stronę potoczy się rozwój rynku obsługi gotówki będzie zależeć od zdolności adaptacyjnych banków i firm outsourcingowych do dynamicznych zmian. Sytuacja na rynku pracy, automatyzacja i rozwój technologii AI z całą pewnością będą kluczowymi czynnikami determinującymi proces przemian w tym obszarze. Nie bez znaczenia dla rynku obsługi gotówki jest też presja na wdrażanie rozwiązań samoobsługowych (bankomatów i wpłatomatów). Jak podkreślali eksperci w czasie konferencji, wiele banków, które wcześniej zrezygnowały z obsługi gotówkowej, wracają do tych usług. To świadczy o wciąż sporym zapotrzebowaniu na fizyczny pieniądz.
Medal dla prezesa Impel Cash Solutions
Podczas Kongresu Obsługi Gotówki zostały wręczone Medale Mikołaja Kopernika Związku Banków Polskich. Zaszczytne wyróżnienie trafiło m.in. na ręce Bartłomieja Szymańskiego – wiceprezesa Impel Cach Solutions. Podczas kongresu medale otrzymali przedstawiciele banków i przedsiębiorcy, którzy swoim zaangażowaniem, profesjonalizmem, aktywnymi działaniami oraz dużą otwartością na współpracę ze środowiskiem bankowym przyczynili się do jego rozwoju. Medal Mikołaja Kopernika stanowi wyraz uznania za osobiste, kreatywne działania na rzecz polskiej bankowości.